Hem SpelPC Recension: Monster Energy Supercross 5 – The Official Videogame
monster energy supercross 5 recension Guld

Recension: Monster Energy Supercross 5 – The Official Videogame

av Cenny Bjurvén

Det var ett tag sen, men nu är jag tillbaka vid handkontrollen och tänkte berätta för er läsare varför Monster Energy Supercross 5 – The Official Videogame kommer vara årets bästa racingspel (sorry, Gran Turismo 7).

Jag fick förtroendet att recensera föregångaren till detta spel också, Monster Energy Supercross 4, så ni som vill kan gärna kika på det testet också för att få mer kött på benen kring vad som är nytt denna gång (och det är en hel del).

Foto: Milestone

Monster Energy Supercross 5 är utvecklat av Italienska Milestone och är bara ett i skaran av racingspel som de utvecklar. Om du inte är så välbekant med Milstone som utvecklare så kanske du ändå känner till spel såsom MXGP, Hot Wheels Unleashed och Ride som också dessa är utvecklade av den italienska jätten.

Men nu till sak! Grafiken i den här inkarnationen av Supercross är ännu bättre än vad den var i föregångaren och jag trodde faktiskt inte det skulle vara möjligt, inte efter det stenhårda jobbet studion gjorde med den fyran. Men när jag började testa spelet så slogs jag med häpnad; ”Grafiken är fantastisk” hörde jag nästan mig själv säga och det märks att Milestone fortsätter lägga ned tid och energi på att förbättra den visuella realismen i sina racingspel. Från att spåren i banan blir djupare för varje kört varv, med lera som sprutar om backdäcket till att kläderna fladdrar i vinden. Missförstå mig rätt, allt är inte felfritt: färgerna kan flyta ihop lite grann fortfarande på last-gen, men det är inget som stör spelupplevelsen. Jag vill ändå påstå att den här gången har man verkligen lyckats överträffa de redan högt ställda förväntningarna!

Foto: Milestone

Om vi ska hoppa över till spelmekaniken så är den precis som i Supercross 4, fortsatt fokus på att vara så realistisk som möjligt. Den längre inlärningskurvan står fast, dock med en fantastisk förbättring i ”Future Academy” (men det tar vi lite senare). När man väl förstått mekaniken, både för kontrollerna och hur en motorcross fungerar samt att man har lagt ned lite tid på spelet, så är Supercross 5 det absolut bästa racingspelet på marknaden idag, enligt mig.  Det är vansinnigt underhållande att spela om man är ett par stycken som spelar mot varandra, vilket jag också tyckte lyfte föregångaren. Körstilen på föraren, rensning av smuts från glasögonen till att man kan bli prejad ur spår när det är kamp om kurvorna är sjukt verklighetstrogna och som gammal enduroförare så uppskattar jag alla de här små detaljerna.  

Jag passade på att låta brorsan, Marcus, som är erfaren crossförare med Junior SM-meriter att ge sin syn på spelet. Han sammanfattade sina intryck så här: “Bra grafik, spelupplevelsen lever upp till hypen. Något seg reaktion på styrningen, beroende på vilken svårighetsgrad du kör på. Vurpor och misstag matchar mot verklig körning. Snabbare acceleration i uppförsbacke än raksträcka känns lite märkligt. Men mycket verkligt att komma in i skarpa hopp och flyga av hojen, fem av fem på det. Saknar att man kan ramla av när man lägger ner hojen i kurvan och fiskar femkronor. Men då skulle spelet bli svårare än vad det redan är. Gillar att nybörjarnivån anpassar timing i whoopies-sektionerna (“puckelpisten”) samt hoppen och underlättar styrningen något, då den känns utmanande även på nybörjarnivå.

Nu till det absolut coolaste med Supercross 5, vilket är de nya, förbättrade spel-inslagen: Ett helt nytt spelläge är tillagt som jag nämnde ovan, Future Academy. “Vad är det då?” undrar ni säkert nu, och det är en högst relevant fråga. För att förklara det enkelt så är det en förlängd tutorial där du får lära dig grunderna i hur spelet fungerar och du får också lära dig hur supercross fungerar – vilket ökar förståelsen för sporten och samtidigt höjer spelupplevelsen då man kan vara nybörjare och ändå komma in bättre i spelet än förut.

Foto: Milestone

Det andra superhäftiga med det här spelet är att du fortfarande har en uppsjö av officiella förare. Ni minns väl när jag berättade i Supercross 4 att både Eli Tomac och Ken Roczen var spelbara? De är kvar i även i år, men nytt på fronten är att även Sveriges stolthet när det kommer till motorcross, Fredrik Norén, är spelbar! Detta fick mig att gå i taket av lycka.

Sammanfattningsvis så är det här för mig i sin helhet Milestones bästa racingspel! Det är fortfarande aningen svårt att komma in i då det har en längre inlärningskurva än andra racingspel, men med nya inslaget Future Academy så kommer det att gå betydligt smidigare även för oinitierade. Realistisk och helt fantastisk visuellt. Några små buggar här och var, men inget som störde spelupplevelsen nämnvärt och som troligen kommer att patchas bort framöver. Jag har helt klart blivit ett fan av det här spelet och kan därför varmt rekommendera det som ett måste för fans av racing i allmänhet med supercross i synnerhet!

Koch Media skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_21]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.