Det är ganska otroligt hur mycket mikrofoner för hemmabruk och semiprofessionella behov har exploderat på marknaden de senaste, knappa tio åren. Från att ha varit budget-prylar med klen upptagning, brus och tveksam plastighet överlag så har något som börjar likna professionella studomickar för tusentals kronor plötsligt blivit tillgängliga produkter för varje vloggare, youtube:are och röstskådespelare. Blue Microphones Yeti (och Snowball för den delen) har varit mångas favorit; en stabil och vällåtande pjäs, som vi dock tyckte plockade upp aningen mycket miljöljud. Därför har Audio Technicas AT2020 varit redaktionens go-to-mick senaste åren: enkel, låter bra och netutralt, men samtidigt rent och naturligt. Ljudet kan dessutom lätt tweakas ännu mer via EQ i det essentiella ljudprogrammet Audacity (ett gratisprogram som du måste ha på datorn, om du vill låta som ett proffs men kanske inte har en proffsbudget).
Blue Microphone har nyligen köpts upp av schweizisk/amerikanska tillbehörsjätten Logitech, förmodligen i ett drag att höja sitt anseende från bruksprylar till mer high end. Lablen Blue Microphone förblir dock densamma även under den nya ägaren (för tillfället i alla fall) och i dagarna släppte man Yeti Nano; en mindre, sötare, mer tillgänglig, mer portabel – och kanske tekniskt bättre? – version av storebrorsan. Men hur fungerar den och än viktigare, hur låter den? Vi har hårdtestat i en månad och ger er våra intryck här.
Design
Som man hör på tillägget nano så är Yeti Nano en betydligt mindre pjäs än sina större bröder (Yeti och Yeti Pro). Då dessa tidigare vägde ca 1,4 kg så väger Nano knappt hälften, ca 640 gram. Nano kommer i fyra, snygga och lekfulla färger men vi i Sverige får tillsvidare hålla tillgodo med den grå versionen, som är den enda som finns vid release. Nanon andas elegans, smidighet och genomtänkt design – precis den kvalitet som vi förväntar av Blue (som dessutom alltid skickar med så snygga och funktionella förpackningar också – vänta tills ni får se Spark XL!).
Allt ljudinformation hanteras via den medföljande USB-kabeln, så ingen XLR-konverter behövs (eller finns stöd för). Yeti Nano kommer med ett eget ställ, som innehåller ett jack för att dra kabeln bakåt, så den både blir mer diskret och tar heller inte upp plats framför och omkring micken – smart! I paketet finns också en adapterskruv som passar de flesta tredjepartsställ, så du som kanske äger något sådant sen tidigare kan känna dig lugn. Helhetsintrycket är översiktligt få delar som är enkla att sätta ihop och ta isär (till skillnad från gamla Yeti:n som kändes som den hade tusen smådelar som lätt kommer bort.) Men kunde vi inte fått en snygg bärpåse att frakta runt alltihop i?
Ljudkvalitet
Till skillnad från Yeti och Pro, som bara klarar 16 bitar, så har Nano 24 bits-, 48 kHz-stöd, vilket ger dig en bredare palett att måla upp ljudbilden med. Däremot saknar den stereo-stöd (eftersom den bara har två ljudupptagninsenheter istället för tre) samt bi-directional-läget, så användare får hålla till godo med cardioid och omni-uppfångningen. Cardioid är vad man mest använder ändå till podcasts och inspelningar med en talare – däremot är bi-directional bra för intervjuer med flera talare.
Att spela in med Yeti Nano är både enkelt och smidigt och mikrofonens lilla storlek gör den perfekt att ta med till intervjuer eller podcasts-on-the-go. Ljudet som plockas upp är klart och känns varmare och mer personligt än det vi fick ur den stora Yetin (som dock har några år på nacken nu) och att micken saknar DSP (digital signal processing) gör den mer känslig för distortion, men mer lik en proffsmick. Vi tycker nog att AT2020 fortfarande står sig bra och kanske ger mest ”kropp” och rikast mellanregister åt ljudet av alla alternativ vi hittills testat, även om vi snackar ytterst små marginaler – Yeti Nano imponerar helt klart för storleken. Man kan inte bortse från att en professionell kompressor gör skillnad på ljudkvalitet, däremot kan vi ifrågasätta om dubbelt så dyra Yeti PRO verkligen låter dubbelt så bra? Högst tveksamt skulle vi säga, även om den såklart låter bättre – vilket ju är väntat. Men för varje påtagligt höjning i pris bör du få påtagligt kvalitetslyft – även om de sista stegen alltid kostar oproportionerligt mycket, när det gäller teknik.
Att prata 10-15 centimeter ifrån micken i cardioid-läget ger allra bäst resultat i våra tester, den skär av ganska brant vid längre avstånd och omni-läget, som ska ta upp omkring- och miljöljud är lite si och så i balansen med – så detta är inte bästa valet för dig som villa ha bred, välbalanserad upptagning av flera instrument och röster till exempel.
Funktioner
Yeti Nano har en volymratt på framsidan, som även funkar som ”på” (grön) och ”av (mute)” (röd), men saknar en mekanisk gain-knapp som brorsorna har. Att använda gain kräver en app, Sherpa, som du kan ladda ned gratis från Blue (denna uppgraderar mickens firmware och är formellt fortfarande i beta vid denna artikels publicering samt finns bara till Mac och PC, ej Linux). Nanons pre-map tål en hel del gain (lätt 50%) innan man börjar höra miljö och artificiellt tillagt brus.
Du kan lyssna på musik via Nanon och även ha det i din medhörning, dock så skulle vi inte rekommendera att du spelar in medan du lyssnar på musik, då det kan ge störande rundgång. En cool funktion är att om du håller in mode-knappen på baksidan i två sekunder (där du väljer mellan cardioid och omni) så aktiverar du zero latency, vilket faktiskt gör skillnad när man kör medhörning, då man alltså inte upplever någon fördröjning alls.
Summering
Yeti Nano är cirka 30% billigare än sin billigaste storebror och hälften så dyr som Yeti PRO. Dyrare mickar med proffskompressor låter fortfarande bättre och mer mångsidigt, men med den aggressiva prissättningen på 99 dollar i USA, så känns Yeti Nano ändå fenomenalt prisvärd för dig som främst tänker ha den till att spela in tal. Vår svaga, svenska krona och moms innebär ca 1 300 kr ut till kund vilket är helt OK, men ett pris på 995 kr hade gjort den till ett oslagbart val för pengarna.
Så här sätter vi betyg på Senses