Like a dragon är namnet på spelserien som en gång var Yakuza och som i sin tur baserades på stilbildande Shenmue från Dreamcast-tiden. Det finns idag åtta spel i serien och dessa har i princip släppts i stigande ordning, utom prequeln Yakuza 0 som släpptes senare. Det är en fördel att ha spelat spelen i kronologisk ordning, men inget absolut måste för man hänger med bra ändå (med nackdelen att vissa spoilers blir oundvikliga då). I Like a Dragon Gaiden: The Man who Erased his Name följer vi åter Kiryu Kazuma (som tydligen överlevde Yakuza 6) och hans bana efter att ha lämnat livet i den japanska maffian bakom sig. Denna del släpps endast digitalt och kan ses som en kortare prolog till spelet Like a Dragon: Infinite Wealth som släpps om dryga månaden, i slutet på januari 2024.
Spelet lyckas väva samman en engagerande berättelse som blir tillgänglig både för nya och gamla fans. Handlingen är fängslande och ger oss en inblick i Kazumas nya liv som en skuggagent, vilket introducerar spelaren för nya karaktärer samtidigt som det naturligtvis återknyter till bekanta ansikten från seriens historia. Berättelsen är spelets starkaste punkt och driver spelaren att fortsätta framåt och som vanligt är de narrativa mellansekvenserna välgjorda, men långa och rikliga (man kan hoppa över dem, men det rekommenderas inte).
Grafiken och den audiovisuella presentationen är imponerande på PS5; livliga miljöer och detaljrika karaktärsmodeller ramar in berättelsen. Filmsekvenserna är av hög kvalitet och bidrar till en känsla av att man i det närmaste spelar igenom en asiatisk, actionfylld film. Den japanska atmosfären är autentisk och bidrar till spelets övergripande charm, vilket inte minst beror på att spelet endast kan spelas med japanskt tal, inte engelskt som Yakuza: Like a dragon (Uppdatering: En gratis patch har nu släppts som ger de som önskar engelskt tal även här).
Spelet återgår till Yakuza-seriens ursprungliga beat-em-up-stridssystem, vilket ger en viss nostalgisk känsla för gamla fans. Striderna är intensiva och tidvis dynamiska, med möjlighet att använda omgivningen till sin fördel. Kazumas nya förmågor som agent tillför en fräschhet till striderna, även om dessa i sig som spelmekanik ibland kan kännas repetitiva med fiender som respawnar minuten efter man just slagit ned dom på kartan.
Like a dragon gaiden: The man who erased his name har också en del andra brister (förutom den oändliga titeln). Spelet är betydligt kortare än sina föregångare, vilket kan lämna spelare som önskar en mer omfattande upplevelse något besvikna om de inte är förberedda på detta. Även om priset också är lägre, kan den kortare speltiden kännas som en kompromiss eller cliff hanger för de som är vana vid seriens längre äventyr.
Miljöerna i spelet, som utspelar sig i städerna Osaka och Yokohama, kan också kännas begränsade i jämförelse med tidigare spel. Detta kan påverka känslan av en levande och utforskbar värld. Dessutom kan spelets flöde ibland kännas utdraget, särskilt när det gäller nivåuppgraderingar som krävs för att fortsätta i huvuduppdraget. Däremot måste vi ge en eloge till SEGA som fortsätter utveckla sin virtuella arkadhall, ett slags spel i spelet och nu ger oss fullt fungerande Model 3 emulering av klassiker, vilket innebär att vi kan förlora oss i Daytona USA 2 orimligt länge.
Trots skavanker erbjuder Like a dragon gaiden: The man who erased his name en solid spelupplevelse. Sidouppdragen och minispelen är underhållande och ger en välkommen paus från huvudberättelsen och bråkandet som kan bli lite enformigt. För fans av serien är det här en given titel att lägga till i samlingen, och för nya spelare är det ett utmärkt sätt att komma in i Yakuza-världen, särskilt som alla spel är så otroligt långa idag. Och att vi får en försmak (demo) av Infinite Wealth efter genomspelad huvudstory skadar ju inte.
Själv blev vi sugna på att köra hela spelserien från början och peppa inför nästa del i slutet på januari…
Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses