Hem SpelPC Recension: The Mortuary Assistant

Recension: The Mortuary Assistant

The Mortuary Assistant utspelar sig på River Fields Mortuary där vi har fått en lärlingsplats. Till en början är det ganska rutinmässigt, och med en examen i balsamering är det inte heller särskilt svårt – åtminstone inte till en början. En natt blir du kallad till bårhuset för att utföra balsameringar på ett flertal nyinkomna lik, och snabbt visar det sig att det här inte kommer att bli ett vanligt arbetspass. Nu är det upp till dig att hålla demoniska krafter i schack, identifiera olika varelser och leta ledtrådar för att förvisa olika demoner och därmed rädda din själ.

År 1994 filmade jag min andra långfilm. Då var internet knappt påtänkt, och YouTube fanns inte. Om du ville göra filmer var det långfilm som gällde – eller åtminstone var det vad jag trodde. Min första film blev ett 76 minuter långt epos som fick namnet Mühletod, och året efter filmade vi uppföljaren Mühletod II – The Return. Historien var enkel: Det är en galen mördare i ett hus som dödar alla som tar sig in där olovligen. Mördaren faller mot sin död i första filmen, och i den andra filmen börjar de rulla in honom i kylrummet på bårhuset. Där återuppstår han givetvis. Det är värt att nämna att jag faktiskt filmade den sekvensen i ett riktigt bårhus, där det låg döda människor under vita lakan. Det var en surrealistisk känsla, minns jag, och jag fegade ur totalt när jag skulle stå inne i kylrummet och filma en bild när dörren öppnades och vagnen med vår fejkade kropp skulle rullas in. Det var otäckt på riktigt.

Så när spelet The Mortuary Assistant dök upp mindes jag händelsen från tre decennier sedan och kände att jag ville se vad spelet hade att erbjuda.

Till en början är det verkligen rutinmässigt, och du går igenom en checklista på allt som ska göras med kroppen. Du hämtar kroppen i kylrummet och utför sedan alla steg som vid en riktig balsamering. Först känner jag att spelet känns ganska trist, men sedan, i sista sekunden med den första kroppen, händer det något, och en iskyla går nedför ryggraden på mig. Riktigt effektivt.

När vi sedan kommer längre in i spelet och det visar sig att det är en hel del mystiska saker som sker, är jag helt hooked. The Mortuary Assistant är både ett pusselspel och ett skräckspel samtidigt. Du måste läsa och förstå ledtrådarna för att kunna komma vidare. Till din hjälp har du inspelade band som ger dig information om hur du ska gå till väga.

Varje genomspelning av spelet är unik. Det finns en övergripande berättelse som utvecklas över flera genomspel, och varje demon du förvisar är bara en liten del av pusslet. Sammanlagt landar speltiden på över 10 timmar, men eftersom det hela tiden förändras går det att hitta ännu mer att göra och därmed sträcka ut speltiden ytterligare.

Det som är synd med The Mortuary Assistant är att spelutvecklarna inte har haft den budget som hade behövts för att göra spelet rättvisa. Grafik och animationer känns väldigt daterade, och det blir extra tydligt i mellansekvenserna. Vår huvudkaraktär håller i en sekvens i en kaffekopp, och det ser verkligen inte bra ut. Dessutom är händerna och annat helt stela, utan animationer i stora delar av sekvenserna. Samma sak gäller ansikte och hår, vilket ger spelet ett väldigt stelt uttryck. Nu förstår jag att det här inte är en AAA-titel, och det går inte att begära att det ska vara felfritt som större spel. Men med tanke på att Deliver Us the Moon också är lågbudget, där begränsningarna har använts till fördel, känns det som en missad möjlighet. Spelmekaniken är också något avig, och det gäller verkligen att stå på exakt rätt millimeter för att kunna plocka upp något eller öppna något. Ibland irrar jag runt för att lösa något som jag redan har löst, men jag stod fel så jag inte kunde aktivera det.

Sammanfattningsvis vill jag ändå rekommendera The Mortuary Assistant eftersom det är riktigt läskigt och har bra stämning rakt igenom. Tyvärr drar de stela animationerna, grafiken och spelmekaniken ned betyget något.

Dread XP skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.