Fria Ligan har lyckats skapa en rollspelsupplevelse som verkligen fångar den kusliga och hopplösa atmosfären från TV-serien The Walking Dead. Med huvuddesignern Nils Hintze, som tidigare arbetat med Ur Varselklotet och Nordiska Väsen, har man skapat en riktigt spännande och intensiv spelupplevelse.
Spelet utspelar sig i samma värld som TV-serien, men med en tidslinje som ligger några år efter de första zombieattackerna. Spelarna tar rollen som överlevare som måste kämpa för att hitta mat, medicin och andra resurser för att överleva. Det är inte bara zombies som utgör hotet, utan även andra överlevare som vill stjäla eller till och med döda.
Grundregelboken sätter stämningen med sex principer som fungerar både som instruktioner och inspirationskällor: ”Gör vad som krävs för att överleva”, ”Döden är ofrånkomlig”, ”Du är aldrig säker”, ”Du är aldrig ensam”, ”Du berättar en historia” och ”Fiktion kommer först”. Dessa principer hjälper till att skapa en autentisk känsla av hopplöshet och överlevnad.
Spelet använder Fria Ligans prisbelönta system År Noll, med några få förändringar. Systemet bygger på sexsidiga tärningar och fokuserar på att lyckas med det karaktären försöker åta sig. Det finns tre sätt att spela på: kampanjläge, överlevnadsläge och sololäge. Överlevnadsscenarion är korta berättelser som sätter dig in i en dramatisk och farlig situation som behöver lösas nu, medan kampanjläget består av flera scenarion som formar en längre berättelse.
Grafiken och layouten i regelboken är också imponerande, med många detaljerade bilder som bidrar till spelets atmosfär. Spelmekaniken är enkel att lära sig och mycket användarvänlig, vilket gör det lätt för både nybörjare och erfarna spelare att snabbt komma igång. Framför allt för de spelare som använt År Noll-reglerna förut blir det väldigt lätt att komma in i spelet.
För tillfället finns enbart The Walking Dead Universe på engelska, vilket kan vara lite begränsande för vissa spelare då det är en hel del utöver reglerna att ta in för att kunna komma igång och spela. En annan sak som är lite synd är att i starter-set-lådan så finns verkligen allt för att komma igång och spela.
Här finns kartor och karaktärsark (både blanka och sådana med karaktärer från TV-serien), tärningar och äventyr, vilket är superbra givetvis, men regelboken som följer med i lådan är en förkortad version av reglerna. Så om du vill få ut allt ur universumet måste du köpa till den inbundna boken kallad Roleplaying Core Rules. Boken är även dyrare än hela startkitet, vilket också känns något avigt.
Sammanfattningsvis är The Walking Dead Universe rollspelet härligt välgjort och även utan den inbundna boken kan du skapa helt fantastiska spelsessioner ihop med ett gäng vänner eller helt själv om du inte har någon att spela med just när du är sugen att besöka USA efter zombieutbrottet. Hade det även funnits i en svensk version hade det varit ett solklart måste.
Fria Ligan skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.
Så här sätter vi betyg på Senses