Hem LjudHörlurar Recension: Turtle Beach Stealth 500

Recension: Turtle Beach Stealth 500

av Cenny Bjurvén

Turtle Beach Stealth 500 – imponerande gaming-lurar eller ett bottennapp? Det ska vi titta på idag!

Om ni brukar läsa mina recensioner vet ni vid det här laget att jag alltid börjar med att kika på förpackningen. Förpackningen är stilren utan massa ”krimskrams” och är behaglig att titta på. Lurarna kommer dock inte så välpaketerade som man kanske hade kunnat önska. Om vi jämför med andra stora märken vi tittat på genom åren, som levereras i formskurna förpackningar där varje del har sin plats, möts vi här av en bottenurklippt förpackning som fungerar som ett hörlursställ. Lurarna ligger i en papperspåse i förpackningen och ligger därför inte helt perfekt.

Turtle Beach Stealth 500 förpackning xbox

När vi tittar på estetiken hos dessa lurar blir jag positivt överraskad, då jag tycker att de är väldigt snygga. Jag anser att mattsvarta hörlurar aldrig går ur tiden. Det justerbara huvudbandet gör det enkelt att anpassa passformen efter just dig. Eftersom dessa lurar också har en Bluetooth-funktion, har man verkligen tänkt till med reglagen. De är små, och bommicken fälls i princip sömlöst upp i lurarna så att du kan använda dem även när du exempelvis åker buss eller är ute på promenad. Detta gör att lurarna inte är lika iögonfallande som klassiska gaming-lurar. Men även om detta är praktiskt för mångsidigheten, blir det också en nackdel eftersom de små reglagen är svåra att hantera om du behöver ändra volym eller EQ under spelets gång. Små justeringar ger stora utslag, vilket jag upplever som problematiskt eftersom jag ofta ändrar EQ under spelets gång för att höra bättre varifrån fotsteg kommer och vill då ha lägre chatvolym. Det blir otroligt svårt att ställa tillbaka under spel, så jag får oftast vänta till mellan sessionerna då jag kan justera i lugn och ro.

Turtle Beach Stealth 500 framifrån

Vid första användningen installerade jag lurarna genom att koppla in den medföljande dongeln och parkoppla lurarna med mitt Xbox. Den inställningen var tyvärr den bästa rent ljudmässigt, och det är troligtvis bara en vanlig fabriksprogrammering. Efter det testade jag lurarna tillsammans med Turtle Beach-appen, Swarm 2. Det första jag möttes av när jag skulle koppla upp mig med appen var att jag behövde uppdatera dongelns mjukvara, vilket var konstigt eftersom lurarna är helt nya på marknaden (men det kan ju ha hänt saker sen de förpackades i fabrik). Uppdateringen tog ca 45 minuter att slutföra, vilket också blev frustrerande. Men när jag väl var kopplad till appen och konfigurationen var klar blev volymen lägre och ljudet mycket sämre. Jag vet inte om det är en bugg med appen, men jag fick ställa om alla ljudinställningar för att kunna använda hörlurarna på bästa sätt. Jag fick bråka mycket med mjukvaran innan jag kunde börja testa dem ordentligt. Men om vi bortser från den problematiken och fokuserar på ljudupplevelsen efter att alla inställningar var justerade, tycker jag att den sammansatta ljudbilden var godkänd. Det som räddar ljudet på hörlurarna är den ergonomiska passformen som gör att hörlurarna sluter tätt runt öronen och ger bästa möjligheterna för en optimal ljudbild. Denna är välbalanserad med en något tyngre bas än diskant och mellanregister, vilket kanske inte uppskattas av alla, men jag föredrar lite mer bas.

Turtle Beach Stealth 500 sida

Mina spelkamrater upplevde till en början att mikrofonen fick mig att låta som om jag satt i en större sal, med mycket eko och rundgång. Men efter några finjusteringar i ljudinställningarna i spelet blev mikrofonljudet kristallklart, vilket är ett stort plus för mig som spelar mycket multiplayer. Det värsta som finns är att spela med personer som har en sprakande mikrofon.

Som jag nämnde tidigare kan dessa kopplas via Bluetooth också. Med en enkel knapptryckning byter du från wireless mode till Bluetooth och parkopplar med din mobila enhet eller dator. Oavsett om du använder wireless-funktionen med dongel eller hörlurarna via Bluetooth är batteritiden upp till 40 timmar, vilket jag tycker är väldigt bra.

Om jag nu ska ge mig på att sammanfatta Turtle Beach Stealth 500, med sin batteritid på upp till 40 timmar och sin ultralätta design (dryga 233 gram) samt bekväma memory foam-hörlurskuddar, så är dessa ändå godkända. Med en prislapp på runt tusenlappen tycker jag inte att man kan förvänta sig mycket mer än det de faktiskt levererar.

Turtle Beach skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.