Hem SpelPC Recension: V Rising

Recension: V Rising

I V Rising spelar vi som en vampyr som vaknar upp i en värld fylld av faror, allt från solen till gigantiska spindlar. Kämpa mot fiender, utveckla din avatar, bygg ditt eget slott och utmana till slut världens mest kända vampyr, Dracula. Det är en öppen värld med sju olika regioner och hela 57 olika boss-fighter. Spela ensam eller tillsammans med andra spelare online.

V Rising är utvecklat av den svenska spelstudion Stunlock Studios, som har sin bas i Skövde. Den 8 maj i år hade V Rising premiär på Steam och finns nu även till Playstation 5, vilket är den version vi har testat här på redaktionen, både solo och online.

Först och främst vill jag lyfta fram det jag verkligen gillar med V Rising, nämligen dess otroligt välgjorda och gotiska miljö. Varje sektion och område har sin egen stil, och det är lätt att fastna i att beundra detaljerna. Mycket av miljön går att slå eller hugga sönder eftersom du behöver byggnadsmaterial för att kunna bygga ditt slott och/eller utveckla din personliga utrustning. Skapa olika former av rustningar, vapen och annat som kan behövas för att överleva.

V Rising är ett spel som är svårt att placera betygsmässigt eftersom det lånar hejvilt från andra spel i liknande genrer. Det mest lika spelet är Diablo-serien med sin isometriska vy och stridsupplägg. Ibland är det till och med identiskt med samma knappar och funktioner. Det som skiljer dem åt är att du faktiskt kan vrida kameran på ett sätt som inte är möjligt i Diablo.

V Rising kan spelas ensam eller online tillsammans med andra. Du kan välja att samarbeta eller strida mot den andra personen. Bygg ditt slott, där du kan vila i din kista under dagarna och utveckla din utrustning inför nästa natts räder. Spelet bygger på dygnets cykel, och under dagen måste du undvika solen genom att hålla dig i skuggorna eller vara inomhus i ditt slott.

Problemet med V Rising är att hur välgjort och stort spelet än är så finns det alltid en känsla av “och nu då?”. Eftersom spelet är en öppen värld bygger det på att du själv leder narrativet, vilket paradoxalt nog kan bli ganska repetitivt: slåss mot fiender, hugg ned träd, slå sönder sten, bygg något, skölj och upprepa. När vi spelade tillsammans online på redaktionen kändes det mer som om vi sprang runt som yra höns i jakt på saker att göra än att faktiskt ha saker (riktiga story-uppdrag) att göra.

Sammanfattningsvis är V Rising imponerande i sin storlek, ambition och design men eftersom känslan av “har sett och gjort det här förut” aldrig riktigt lämnar en, når betyget inte riktigt upp till en rekommendation.

Stunlock Studios skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.