Hem Ekonomi Veckans Hiss och Diss v23
amazon

Veckans Hiss och Diss v23

av senses.se

Ett kärt återseende på senses.se (se tidigare Hissar och Dissar)

Veckans HISS

tumme upp

AMAZON.com – först var det musikindustrin som slog igen butikerna, efteråt kom filmuthyrarna och nu spelbutikerna (Game kursade nyligen sina 1200 butiker). Det är en tidsålder av personlig kontakt och dyr över-disk-försäljning som går i graven och ersätts av ett opersonligare, men å andra sidan mycket billigare, smidigare och 100% service-inriktat näthandelssystem.

Det finns inget som rår på giganten Amazon, som matchar alla lägsta priser överallt, har ett utbud som är helt sjukt stort (från dataspel, till teve-apparater, tandborstar, bil-larm – you name it, 100 000-tals produkter), extremt aggressivt prissatt (har du inte bråttom är frakten oftast helt gratis) och ångrar du dig av någon anledning tar Amazon tillbaka varan utan något tjafs (även om du öppnat varan och slängt förpackningen). Näthandlaren ligger också i bräschen att erbjuda film för köp och uthyrning samt musik, helt digitalt.

I en tid där vi försöker spara pengar, miljö (digital nedladdning istället för fysiska kopior) och tid så är Amazon.com så mycket sparande man kan få.

tumme ned

posten

Kunde lika gärna varit för logo för svenska posten…

Amazon är dock beroende av fysisk leverans för många produkter, så då är Posten, FedEx mfl ovärderliga. USA har post som går som en klocka, även på lördagar (minns ni den tiden i Sverige när posten kom även på lördagar? I do, så det var inte länge sen…). Svenska Posten, som 2008 gick ihop med danska posten till nya PostNord, har tyvärr gått från att vara en institution i världsklass, till en stelbent gammal dinosaurie som blivit långsam, osmidig och – värst av allt – opålitlig. Att post börjat sega med leverans (upp till en månad har hänt fler gånger), eftersändningar strula och korrespondens försvinner har jag aldrig varit med om förr, men på sista åren har det blivit mer och mer vanligt. Bristen på kundvård står i direkt korrelation till bristen på konkurrens, och du som kund har inte något annat val än att finna dig i det.

Ytterligare ett argument för att allt bör konkurrensutsättas, eller åtminstone ha större kvalitetsövervakning.

Missa inte detta

1 kommentar

admin augusti 9, 2012 - 20:47

Och jag är tydligen inte ensam, dagens Ekot-nyheter ”Allt fler klagar på postutdelningen” (finns på webben)

Svara

Lämna ett svar

[script_20]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.