Det blev årets spel på senses.se 2015 och nu är vi fast igen. För drygt en vecka sen fick The Witcher 3: Wild Hunt en utlovad patch till Xbox One X, som ger spelet både HDR och antingen 4K i 30 fps eller dynamiskt (förhöjd) upplösning i 60 fps. En HDR-patch är även på gång till PS4, som ju fått en PS4 Pro-patch, som dock varken klarar 4K eller 60 fps.
Både grafiklägena visar sig vara dynamisk skalade, med skillnaden att 4K-läget “toppar” på äkta 4K-upplösning och fokuserar på att alltid ge stabila 30 fps, medan 60 fps-läget toppar på 60 fps men ger som lägst 1080p och sjunker ibland så lågt som 45 fps (i krävande miljöer, som exempelvis Novigrad och Crookbag Bog). Som helhet är detta ändå ett rejält lyft och 60 fps, kombinerat med de pulserande “nya” färgerna i HDR, känns nästan som ett helt nytt spel. Flytet gör massor för spelupplevelsen och då den synbara skillnaden i detaljer mellan 4K- och 60 fps-läget är ytterst liten, så föredrar vi faktiskt den oftast silkeslena bilduppdateringen, istället för något mer detaljer / skärpa.
The Witcher 3 är fortfarande ett av våra absoluta favoritspel på denna generations konsoler och trots att vi plöjt närmare 200 timmar på det för att göra “allt” i första genomspelningen, så kan vi inte motstå att ge det en omgång till. Det är helt enkelt vårt “guilty pleasure”…