Denna artikel publicerades först 2017-11-07. Flera spel har sen dess kommit med Xbox One X-patchar, se vårt recensionsarkiv.
Ni senses.se-läsare är vana vid att läsa stora test av spännande, ny hårdvara och spel hos oss först (vi var ju bland annat först i Sverige med att testa iPhone X nyligen, såväl som AI-roboten Cozmo). Officiella embargot för att skriva något om Xbox One X var fredagen den 3 november – fyra dagar innan officiell release. Då fylldes nätet av recensioner som mest konstaterade att man “inte kunde säga så mycket om maskinens faktiska prestanda eftersom förbättrade patchar till de flesta spel inte har släppts” (några släpptes så sent som på releasedagen). Därför har vi denna gång inte satsat på att vara först, utan på att spendera ohyggligt många timmar i dryga veckan med att ladda ned enorma patchar (tror vi bränt ned fiberuppkopplingen vi har i kontoret på Söder…) för att istället ge er läsare det mest omfattande testet av Xbox One X och hur mycket bättre spelen blir till den. Häng med – detta blir en djupdykning!
2017-2018 blir ett viktigt år för Xbox. Microsofts spelmaskin är en av de tre dominerande konsolerna på marknaden, sen “trefrontskriget” började 15 november 2001, för nästan exakt 16 år sedan. Förra konsol-generationen var det ganska jämnt skägg, men då “vann” faktiskt Microsoft med omtyckta Xbox 360, som sålde cirka en halv miljon fler enheter än Sonys PS3, samtidigt som Nintendo verkade nere för räkning med Wii U, som aldrig lyckades få någon större fart på försäljningen under sin livstid (cirka 84 miljoner enheter mot Nintendos 13,5). Denna generation har maktbalansen skiftat avsevärt: Sony ser ut att ha skaffat ett näst intill ointagligt försprång med sin PS4 (som redan sålt nästan 70 miljoner enheter och kan dubbla det under sin livscykel) och Nintendo har kommit tillbaka extremt starkt i mars i år med sin nya Switch, medan Microsoft kämpar i viss motvind med Xbox One. Efter en oinspirerad lansering 2013, veckan innan Playstation 4, där man satsade på att göra Xbox One till någon slags “underhållningscentral” som var beroende av numera nedlagda Kinect-kameran. Därmed fick den högre prislapp och samtidigt mindre prestanda än PS4 och blev dessutom försenad i nästan ett år i flera territorier, bland annat i Sverige. Förutom senare säljstart och lägre försäljningssiffror – Microsoft redovisar inte längre några officiella sådan, men kvalificerade gissningar från experter pekar på ungefär hälften av Sonys sålda enheter – så har Xbox dessutom haft utmaningar med att få fram unika titlar till formatet. Xbox-exklusiva titlar finns inte ens längre i ordets rätta bemärkelse, utan allt delas sen några år med Windows-plattformen. Samtidigt har flera intressanta, exklusiva titlar helt lagts ned (Scalebound, Fable Legends mfl). Microsoft behöver ett styrkebesked och ny framåtanda.
Augusti 2016 tog den amerikanska jätten ett steg i rätt riktning med releasen av den förbättrade modellen Xbox One S. Denna vita, lilla snygging till maskin fixade flera önskemål många användare haft redan från början och blev en varmt välkommen uppgradering, samtidigt som den utskällda Kinect-kameran förpassades till historiens teknikhög. Den första Xbox One-maskinen såg ut som en stor, svart, hybrid av en VHS-videobandspelare och en espressomaskin och hade på köpet en extern bauta-transformator. Xbox One S kom i snövitt, var 40% mindre, hade inbyggd trafo/strömadapter och presterande samtidigt lite mer än föregångaren (tack vare snabbare grafikkort – marginellt, men ändå). S hade stöd för att skala upp grafik till 4K, möjlighet att visa HDR samt en inbyggd Ultra HD-Blu Ray-spelare, som förvisso inte var marknadens absolut vassaste men ändå en väldigt trevlig bonus på en maskin som i helhet kostar mindre än en separat UHD-spelare (dessutom kan den köra spel, såväl för Xbox One som Xbox 360 och numera original-Xbox). En som helhet väldigt kompetent all-round maskin för hemmet.
Xbox One X är i sin tur en påtaglig uppgradering av specifikationerna i Xbox One S och Microsofts svar på Sonys drag att skapa en uppgraderad storebror till PS4, mitt i livscykeln. PS4 Pro blev namnet på den japanska konkurrentens maskin, som släpptes i november 2016. Eftersom Microsoft haft ett helt år längre tid på sig denna gång, så slår man som väntat specifikationerna för PS4 Pro med ganska god marginal (se jämförelse mellan PS4 Pro och Xbox One X i tabellsammanställningen nedan). Men man påpekar samtidigt att Xbox One X är tänkt för hardcore-fansen och att man fortfarande ser Xbox One S som sitt huvudfokus och den självklara mainstream-maskinen för familjer och casual-gamern.
Xbox One X är ett riktigt kraftpaket, som på något vis lyckas kännas ännu mer kompakt. Vi kan konstatera att Xbox One gått från att vara marknadens fulaste konsol till marknadens snyggaste (och snabbaste). Det är väldesignad låda som är smockfull med modern teknik och ångkylning (inte vattenkylning, som flera medier felaktigt rapporterat) och väger inte helt oansenliga fyra kg, något som känns extra tungt på grund av den kompakta designen. Xbox One X drar i sina maxade stunder saftiga 175 W ström, men lådan lyckas ändå vara förvånansvärt tyst med tanke på alla beräkningar och kylningen som pågår, ett tecken på högkvalitativa val av komponenter.
De tekniska specifikationerna inuti Xbox One X är som följer:
Det är solklart att Xbox One X kör över konkurrensen, prestandamässigt, på precis varenda punkt. Eftersom varje tillverkare justerar processorn från AMD efter sin arkitektur, så kan man inte stirra blint bara på klockfrekvensen (GHz), men det ger ändå en fingervisning – särskilt som det gäller hastighetsökningar på var och en av de åtta processor-kärnorna. Att Xbox One X är många gånger snabbare än de fyra år gamla konsolerna PS4 och Xbox One förvånar väl egentligen ingen. Men att den samtidigt pressar nästan 50% mer beräkningskapacitet än närmaste konkurrenten, ettåriga PS4 Pro (6 kontra 4.2 teraflops) kan få vissa ögonbryn att höjas. Men vad betyder denna kapacitet i praktiken?
4K, 60 fps och HDR i alla spel på Xbox One X – på riktigt?
Xbox One X bootar upp med dunder och brak, en bombastisk välkomstruta ackompanjerad av en saftig baskagge som skrämmer liv i hela hemmabiosystemet. “Äkta 4K gaming är här” proklamerar man stolt (denna artikel rekommenderas för dig som vill veta mer om 4K och HDR). Redan Xbox One S kunde skala upp spel till 4K, precis som din 4K-TV gör med Full HD-material (annars skulle du bara få en ruta som var en fjärdedel av bilden). Sonys PS4 Pro klarar i vissa fall native (äkta) 4K i spel som exempelvis FIFA 18, men oftast handlar det om att maskinen kan visa grafik “upp till 4K” – där maxupplösningen 3840x2016p (vilket räknas som äkta 4K) istället kan vara 1440p eller högre. Allt som är över 1080p tillskrivs någon slags dynamisk förbättring och kan även skifta i upplösning under själva spelets gång. Betyder det att Xbox One X kommer att visa och göra om alla spel till äkta 4K? Korta svaret är: Tyvärr inte.
Uppmärksamma spelare kanske har lagt märke till att texten “Xbox One X Enhanched” börjat dyka upp på förpackningen hos nya Xbox One-spel. Detta innebär att spelet har, eller kommer att få, en patch som gör det snyggare på Xbox One X.
Xbox One X-förbättringen kan röra en, flera, eller alla av följande tre förbättringsområden:
1) “Förbättrad upplösning” (upp till äkta 4K, men allt över Full HD (1080p) räknas som “förbättrat”)
2) Bilduppdatering (frame rate) upp till 60 fps
3) HDR-stöd (10 bitars färg) för bättre färger och ljusåtergivning.
I den bästa av världar vill man såklart ha alla dessa tre förbättringar på en gång, men tyvärr är verkligheten långt ifrån det i nuläget. De enda Xbox One-spel som checkar alla rutor just nu är Microsofts eget Forza Motorsport 7 och 2Ks NBA 2K18, som båda är en fantastik uppvisning i vad Xbox One X har kapacitet till. I övrigt är det en blandad påse förbättringar, men också några oväntade överraskningar.
Värt att notera är att ingenjörerna på Xbox lyckats med en stor bedrift som Sony inte riktigt lyckats klura ut: Xbox One X ger bättre prestanda i de allra flesta spel, till och med gamla Xbox 360 och Xbox-spel och då även utan patchar. Alla spel får till exempel 16x isotropiskt filter, en teknik för att visa grafik i högre kvalitet. Detta är en klar förbättring i bildkvalitet och varmt välkommet, då det är som att uppgradera en PC – allt blir snyggare. Sony skyller på att man kan råka ut för oanade buggar om spelet plötsligt drivs av hårdvaruspecifikationer det inte var designat för – och det är rimligt, men så långt som vi kunnat se så ger detta bara fördelar på Xbox One X (Sony har också släppt lite på kontrollen och gett PS4 Pro ett “boost mode” som ger lite bättre prestanda i spel, även utan patchar). Gamla klassikerna Elder Scrolls 3 och 4, till exempel, kan nu låta spelets egen motor rendera i högre upplösning; vilket ger ett kvalitetslyft inte ens utvecklarna kunde ha föreställt sig. Behandling och inläsning av data är också ansenligt förbättrat och kan skära ned en hel minuts laddningstid på massiva spel som The Witcher 3. Extremt imponerande ingenjörsskap alltså. Du som har ett stort Xbox-spelbibiotek har all anledning att känna dig ivrig.
Med det sagt så ska du dock inte förvänta dig att alla gamla 720p- och 900p-spel med 30 fps genom magi får bättre grafik och dubbelt så bra bilduppdatering på Xbox One X. Så är alltså inte fallet – för att det ska kunna ske krävs en riktig patch. Spel med dynamisk upplösning (som alltså kan skala upp direkt i spelmotorn) är de som kommer få störst, märkbart lyft utan patch (vi tar upp några exempel i listan nedan). Vad Xbox One X då hellre ska ses som är en slags garant att spelen oftare når sin fulla, tilltänkta specifikation. Exempelvis stadig bilduppdatering i en viss upplösning (såsom 900p @ 30fps), något som är ett problem i Witcher 3 på vanliga Xbox One, för att nämna ett spel. Just Witcher 3 har dock fått sin egen X Enhanced-patch som vi vi nu vet gör spelet helt överlägset alla andra konsolversioner.
Precis som på PS4 Pro så får inget Xbox One-spel endast fungera på Xbox One X, så det finns ett tekniskt tak för hur mycket bättre spelen kan bli. Men man kan avsevärt lyfta varje individuellt spels presentation, om utvecklaren väljer att släppa dedikerade uppdateringar med högupplösta tillgångar. Xbox One X har påtvingad V-sync, för att förhindra att bilden “slits isär” vid oväntade bilduppdateringar. Detta ger mer kontroll på helhetsintrycket, men det påverkar också prestandan negativt ibland eftersom det låser uppdateringen, när man mycket väl skulle kunna få ut många fler bilder på sekund. Det ska bli kul att testa Xbox One X med en free-sync monitor, då maskinen faktiskt har stöd för detta (och då kör 1440p, enligt Microsoft).
Tillbehör du måste ha för att kunna få ut hela Xbox One X-upplevelsen
För att kunna njuta av 4K och HDR – som Xbox One X-skickar ut – så behöver du en bildkälla av hög kvalitet som kan återge detta. Vi har testat Xbox One X med årets referens-tv, Panasonic OLED EZ950, (se även intrycken från 2018/2019s referens-tv Panasonic OLED FZ800) en tv som är Ultra HD Premium-klassad och alltså stöder fulla paletten HDR10. Xbox One X stöder sen senaste uppdateringen 2018 även Dolby Vision HDR, och självklart även Dolby Atmos-ljud (precis som S gör nuförtiden, men det kräver en licens på 150 kr som du kan köpa eller få med i Atmos-hörlurar). Parar du X:en med en högkvalitativ bildkälla är resultatet och lyftet i kvalitet slående! Grafikprocessorn i Xbox One X är, passade nog exakt fyra gånger snabbare än i S och hanterar således 4K, som är fyra gånger högre upplösning än Full HD, briljant.
Sitter du på en icke-4K-bildkälla, exempelvis en Full HD-tv, får du fortfarande kvalitetsförbättringar i form av supersampling (snyggare objekt i spelen), precis som på PS4 Pro, men det stora lyftet i upplevelse uteblir, särskilt om TV:n också saknar stöd för HDR. Du får fortfarande snyggare spel som flyter på bättre, men Xbox One X känns verkligen inte som en lika självklar (och nödvändig) uppgradering.
The Need for Speed and Storage Space
Microsoft har presenterat en lista på cirka 130 spel som inom kort ska få specialstöd (patch) för Xbox One X. senses.se:s redaktion har suttit uppe dag och natt senaste veckan för att testa så många av dessa som det är mänskligt möjligt (och som skickats ut till oss i tid från spelbolagen). Likt PC så får Xbox One X en lösning där man får ladda hem ett “extrapaket” med högupplösta filmer och tillgångar, vilket du måste räkna med är ett ordentligt åtagande för din internetuppkoppling. Spel som Halo 5 springer iväg till dryga 110 GB med patch och rekordet så här långt innehas av Remedys undermåliga patch för Quantum Break, som klockar in på osaliga 178 GB (inklusive den valfria tv-serien). Det tar alltså nästan fyra timmar att ladda hem det, om du maxar en 100 Mbit-uppkoppling, viket gör att vi varmt rekommenderar fiber på 250 Mbit eller högre (sen sätter ju själva Xbox-tjänsten en begränsning på mellan 150-200 mbit). Alternativt att du schemalägger dina hämtningar till natten. Även om inte alla patchar lär bli så här gigantiska, så räkna ändå med en ansenlig mängd GB som behöver tas hem för varje spel du vill förbättra.
Detta belyser också ett annat problem du snart kommer att bli varse – bristen på hårddiskutrymme. Xbox One X säljs idag bara med 1TB hårddisk (även om 2TB borde vara möjligt, då det alternativet finns på Xbox One S). En snabb, extern hårddisk är i princip ett måste eftersom spel på 100-200 GB innebär en full, intern hårddisk redan efter otroliga fyra till tio titlar (vi kör WD Passport Ultra II, som vi rekommenderar som budgetval, men allra helst en riktigt bra SSD, som förvisso inte är så mycket större men så mycket snabbare). Tyvärr finns inte mycket annat att göra än att antingen installera ett par förbättrade spel i taget eller skaffa dig ett externt lagringsutrymme, om du vill njuta av förbättringarna (och det vill du ju, varför skulle du annars skaffa dig maskinen?).
Så mycket bättre blir spelen på Xbox One X
Så, hur mycket bättre och mer fascinerande blir Xbox-spelen med Xbox One X? Eftersom vi redan konstaterat att de flesta spel får en boost så kommer vi att fokusera på moderna Xbox One-spel i detta test, då listan redan är gedigen och annars skulle bli helt ohanterlig om vi även listade alla 360- och originalspel. Spelen presenteras i alfabetisk ordning för att du snabbt ska kunna hitta din favorit.
Not: (överkurs för prestandanördar): Spel vi testat som inte är officiellt patchade, körs i någon slags “bakåtkompatibelt” läge, vilket begränsar Xbox One X till faktiska 3 teraflops prestanda. Ett lyft mot bashårdvaran absolut, men inte alls i paritet med maskinens fulla kapacitet – därför är dedikerade patcharna alltid att föredra. Prestandan i opatchade spel kommer också att avgöras av om spelet är i huvudsak CPU- eller GPU-intensivt och om det stöder dynamic scaling.
Denna lista kommer att uppdateras kontinuerligt med intryck från nya spel i takt med att patchar släpps och nya spel kommer in till redaktionen, så kom tillbaka och kika ofta.
Assassin’s Creed: Unity (ingen officiell patch släppt vid test)
Om du råkar ha turen att sitta på den fysiska utgåvan av AC: Unity på skiva så kan du faktiskt köra spelet utan begränsad frame rate (uncapped frame rate). Detta ger nästan 100% bättre resultat på Xbox One X, då vi kan se bilduppdateringar som ligger strax under 60 fps, mot endast 30 fps på gamla hårdvaran. Smått otroligt, faktiskt. AC: Unity är dock ökänt för sina många buggar, så att köra det helt opatchat kan förvisso ge dig bättre bilduppdatering, men också andra mindre trevliga överraskningar i form av buggar som blivit fixade i senare versioner.
Batman: Arkham Knight (ingen officiell patch släppt vid test): Spelet sackade betänkligt på Xbox One, särskilt då man vrålar fram genom Gotham i batmobilen. Xbox One X ger oss stadiga 30 fps, även om skillnaden inte är enorm större delen av tiden, då spelet låg strax under målet för det mesta.
Battlefield 1 (ingen officiell patch släppt vid test): DICE Förstavärldskriget-FPS kommer att få en ordentligt patch snart men det är kul att konstatera redan nu att spelmotorn renderar spelet i 1000p och håller stadiga 60 fps. Lovande!
Call of Duty – Infinite Warfare (ingen officiell patch släppt): Når silkeslena 60 fps nästan genomgående och utan tearing, mot bashårdvarans ungefärliga 45 fps. Du får dessutom skarpare bild eftersom spelet har en speciell, inbyggd motor för att skala upp grafik. Mumma!
Call of Duty: WW2 (4K & HDR): Årets Call of Duty är det bästa på många år, har ett suveränt enspelarläget, med rätta sålt rekordmånga exemplar på tre dagar (för över en halv miljard dollar…) och man blir verkligen inte besviken på det på Xbox One X. Det som saknas för fullt party är äkta 60 fps, men bilduppdateringen är i alla fall mycket nära det, samtidigt som spelet är smärtsamt snyggt i 4K och har en briljant funktion för att ställa intensiteten i HDR som vi hoppas fler utvecklare följer. Ett absolut måste, både som spel och Xbox One X-titel.
Dead Rising 4 (“förbättrad upplösning” & HDR): Trots att zombiedödar-äventyret Dead Rising 4 fått en officiell Xbox One X-patch, så är det svårt att se jättestort lyft i varken presentation eller prestanda (även om HDR är välkommet). Förbättringen ska vara “skalbar upp till 4K” men ytterst tveksamt om den någonsin rör sig särskilt mycket norr om 1800p. Dead Rising 4, där man slaktar horder av anfallande zombies, hade dessutom varit en fest i 60 fps. Det får vi inte heller här och det är synd, vi hade gärna nöjt oss med 1440p (eller till och med 1080p) om vi kunde få perfekt flyt i resten.
Dishonored 2 (dynamisk uppskalning till 4K och förbättrade detaljer): Arkane Studios stämningsfulla stealth-RPG är inte bara en bra revenge-historia, det blev också klart snyggare på Xbox One X – även om patchen också avslöjar vissa svagheter. Här får du dynamiskt uppskalande grafik, som i sina finaste stunder når äkta 4K, men skiftar under spelets gång. Stilla scener med grym ljussättning, såsom introscenen i balrummet ger nästan gåshud och får oss att drömma om hur snyggt detta hade varit med HDR-support också… Skärpedjup, skuggor och detaljer är också märkbart förbättrade men här syns även svagheter i form av lite livlös design på vissa miljöer (när man ser dem högupplösta) och männekäng-känsla på valda figurer, som i övrigt rör sig snyggt animerat. Tearing förekommer då och då, trots att vi överlag får jämnare bilduppdatering nu jämfört med bashårdvaran. Fortfarande ett kanonbra spel, som bör upplevas nu på Xbox One X, där det är klart bästa konsolversion.
Doom (ingen officiell patch släppt): Likt BF1 så ger Doom oss högre upplösning med silkeslen bilduppdatering, även utan den förväntade patchen; 1080p @ 60 fps. Ryktet säger att den officiella patchen ska prestera 4K @ 60 fps, men om det verkligen blir så återstår att se.
FIFA 18 (4K & HDR & “upp till 60 fps”): EA Sports årliga fotbollsfest har 4K och HDR på PS4 Pro, så det är het givet att även Xbox One X-versionen får det. Stora frågan är om EA Sports kan lägga till 60 fps också? UPPDATERING: Svaret är – nästan. Förutom 4K och HDR, som var väntat, så får Xbox One X också förbättrade detaljer, något den spöar till och med PC-versionen på – respekt! Vad gäller 60 fps så får vi det ganska genomgående i själva spelet (med enstaka dippar här och där, i exempelvis fasta situationer) men tyvärr är mellansekvenserna låsta till 30 fps, vilket gör att detta inte är en “äkta” 60 fps-titel. Men nästan…
Forza Motorsport 7 (4K & 60 fps & HDR): Microsoft flaggskeppsmaskin får en flaggskeppsupplevelse i och med företagets egna bilspel, Forza Motorsport 7. Här bjuds vi äkta 4K-upplösning, med perfekt flyt i 60 fps och HDR (som vi fick redan på S). Att Forza Motorsport 7 dessutom är ett bra bilspel gör att du bara måste ha detta i samband med att du inhandlar din Xbox One X. När det är så här bra är X:en i sitt esse och helt i en klass för sig. Att paketet väger 96 GB är smällar man får ta.
https://www.youtube.com/watch?v=Dokpy_KIuyA
Gears of War 4 (4K eller 60 fps & HDR): Inte helt purfärska Gears of War 4 får sig ett ordentligt lyft på Xbox One X. Här måste du välja på antingen högre upplösning (4K) med 30 fps eller lägre upplösning med 60 fps (dubbelt så bra flyt). Båda lägena får HDR och Dolby Atmos-ljud. I 60fps-läget känns Gears of War 4 nästan som ett helt nytt spel och vi rekommenderar det absolut framför den högre upplösningen. Men varför kan vi inte få både ock på ett spel som har några år på nacken? Och förbered en film att kika på medan du laddar ned det; hela paketet med spel och patch väger in på massiva 103 GB i nedladdning.
GTA V (ingen officiell patch släppt): Träffar nu sitt mål på stadiga 30 fps utan problem, något bashårdvaran sällan klarade av.
Halo 5 (4K & 60 fps): Halo 5 flöt på fint redan på gamla Xbox One (nästan stadiga 60 fps) men led av tidvis lågupplösta texturer och uppenbar, dynamisk skalning (objekt “trollas fram” i takt med att man närmar sig dom). Detta är nu fixat och spelet har fått ett helt annat skärpedjup, men enligt 343 Industries som utvecklat spelet är det “för gammalt” för att man ska kunna ge det HDR. Spel + patch går loss på 113 GB att ladda ned. (kul notis: även utan patch får du förbättrad grafik i Halo 5, tack vare att Xbox One X nu renderar objekt och detaljer med 16x isotropiskt filter – läs mer ovan)
Halo Wars 2 (4K & HDR): Underskattade RTS-spelet som släpptes nyligen av Microsoft och Creative Assembly får en patch värdig PC på Ultra 4K-inställningar. Eftersom det är ett isometriskt realtidsstrategispel så är bilduppdateringen inte så avgörande, utan vi tackar och tar emot den knivskarpa 4K-bilden som gör det lättare att se detaljer och enheter – och dessa kan räknas i hundratalet ibland i vissa matcher. Äger du inte redan spelet är det väl värt att spana in det nu då det är bättre än någonsin. Uppdateringen väger in på hela 48 GB.
Hitman (ingen officiell patch släppt): Danska IO’s Hitman får sig ett bra lyft i bilduppdateringen på Xbox One X, även opatchat, och presterar 25-80% snabbare bilduppdatering, beroende på miljöer. Som bäst toppar det på 60 fps, men i scener med mycket folk och detaljer går detta ned till ca 40-45 fps, vilket ändå är minst 25% bättre än på gamla Xbox One S.
Injustice 2 (“Förbättrad upplösning + detaljer”, HDR): NetherRealms snygga och roliga beat’em-up spel får sig ytterligare ett lyft på Xbox One X. Mer avancerat och dynamiskt än Killer Instinct men också nyare, så bjuder det på fantasifulla miljöer, fler detaljer, förbättrade skuggor och högre upplösning (dock ej 4K) samt HDR. Och resultatet är riktigt snyggt med en frame rate som i alla fall känns i närheten av perfekta 60 fps.
Insects: An Xbox ONe X Experience (4K & 60 fps & HDR): Insects är inget spel utan ett teknikdemo som ska visa vad Xbox One X är kapabel till. Och som sådant när det briljant. Det leder dig igenom A-B-jämförelser från Full HD till 4K och andra finesser som kan vara svåra att snacka om teoretiskt och “minnas” från inställning till inställning. Här kan du växla mellan Full HD och 4K i real-tid samt slå av och på HDR. Skillnaden och effekten är makalös. Gratis att ta hem och ett måste för alla som har Xbox One X och vill övertyga vänner och bekanta om varför den är så förträfflig.
Just Cause 3 (ingen officiell patch släppt): Svenska Just Cause 3 har haft problem med prestandan på konsol ända sen release. Kanske är spelet för avancerat för dagens hårdvara eller kanske är det helt enkelt för dåligt optimerat? Här ger Xbox One X ett väldigt blygsam puff och har fortfarande stora problem att ens nå målet på 30 fps. Eftersom prestandan är så fortsatt dålig på en långt mycket mer kraftull maskin så kan vi inte dra annan slutsats än att problemet ligger i själva spelet (eller eventuell dess fysikmotor).
Killer Instinct (4K & 60fps): Fightingspelet Killer Instinct stortrivs på Xbox One X, där det får både 4K-upplösning och 60 fps. Tyvärr saknas 10 bitars färgdjup (HDR) men det kanske är som på andra titlar vi testat, för gammalt för att uppgradera med HDR?
LA Noire (4K & HDR): Rockstar Games noir-deckare, utvecklat av numera konkade Team Bondi, får både 4K och HDR på Xbox One X, vilket borde skicka 343 Industries till skamvrån eftersom spelet är från 2011 (och de hävdar att Halo 5 från 2014 är “för gammalt” för HDR). HDR-effekten ger sköna ljuseffekter i den dunka LA-natten, men att spelet är låst till 30 fps med sektioner som går ned till 15 fps är inte OK på en titel som är en konsolgeneration gammal – här borde 60 fps varit givet. Vi hade också lite problem med ljudet, där dialogen låg mycket ojämnt mellan högtalarna och skapade någon slags ekoeffekt i vissa fall (bitstream). Inte den tekniskt bästa port vi sett, men värt att spela igenom om du missade det första gången.
Madden NFL 18 (4K & HDR): EA Sports NFL-serie är inte jättestor utanför USA, men där är den å andra sidan massiv, precis som Xbox som har en stark ställning i sitt eget land. På PS4 Pro fick denna titel höjd upplösning, men inte äkta 4K – vilket den glädjande nog får på Xbox One X. Svenska DICE Frostbite-motor älskar X:ens massiva beräkningskapacitet för att tillgodose alla partiklar, svettdroppar och andra coola detaljer man vill ha med i en äkta sportupplevelse. HDR gör också stor skillnad och hade man bara fått stadiga 60 fps så hade Madden NFL 18 varit det andra paradspelet till Xbox One X. Väl värt att äga på X, om du är Madden-fantast!
Mafia III (“Förbättrad upplösning” & HDR): Del tre i 2Ks moderna maffia-historia var kanske inte lika fängslande som den numera klassiska tvåan, men Mafia III får sig i alla fall ett ordentligt, grafiskt lyft på Xbox One X. Förutom att rendrera nästan i äkta 4K (3072x1720p) så har spelet också fått HDR, något som både PS4 Pro- och PC-versionerna saknar (i dagsläget). Har du inte spelat denna GTA-utmanare så är Xbox One X klart snyggaste formatet du kan göra det på idag.
Marvel vs Capcom: Infinite (4K & HDR): Det senaste spelet i Marvel vs Capcom-fightingserien bjuder på fler klassiska Marvel och Capcom-figurer än någonsin förr. Eller vad sägs om Rocket Racoon, Chris från Resident Evil, Sir Arthur från Ghost ‘n Goblins och Dante från Devil May Cry. Klassisk fighting med tag-team (byta mellan två figurer) i en Marvel värld där Capcoms egna hjältar gör gästspel. I ärlighetens namn hade spelet svårt att orka med på gamla Xbox One (S), det kändes lågupplöst och även bilduppdateringen sackade märkbart. Nu lyfter spelet betydligt på Xbox One X, då grafiken ritas upp i sylvass 4K och färgerna får helt nytt liv, tack vare HDR. Flytet är också fixat även om vi inte riktigt ser 60 fps, som hade varit full pott.
Middle Earth: Shadow of War (“Upp till 4K” eller “förbättrade detaljer och bilduppdatering” & HDR) Uppföljaren till Middle Earth: Shadow of Mordor är större, roligare och snyggare än föregångaren och Xbox One X-versionen är med god marginal den bästa konsolversionen du kan spela. Här överträffas den upphottade PS4 Pro-versionen med upplösning upp till äkta 4K (“Favör resolution”) eller “förbättrade detaljer” som också ger något snabbare flyt, men med dynamisk skiftande upplösning som ändras efter belastningen i spelet (alla versioner får HDR) (“Favor quality”). Det senare valet tyckte vi var bättre som helhet, då skillnaden i pixlar inte var påtaglig men spelet såg bättre ut och flöt smidigare i dynamiskt läge.
NBA 2K18 (4K & HDR & 60 fps): Förutom en hisnande massa inställningsmöjligheter och funktioner – bland annat att du kan scanna in ditt eget ansikte i spelet via en smartphone app så är NBA 2K18 en visuell smällkaramell. Föga kunde vi anat att basketspel en dag skulle se så här brutalt verkliga ut på en konsol, när vi spelade TV Sports Basketball på Amiga 500 på 90-talet. Och glädjande nog kan vi lägga NBA 2K18 till listan över spel som checkar alla boxar för Xbox One X-förbättringar, ihop med Forza Motorsport 7. Äkta 4K-grafik med magisk detaljnivå (kolla reflektionerna i golvet!), blixtrande HDR och en perfekt 60 fps bilduppdatering. Sportspel blir inte bättre än så här.
https://www.youtube.com/watch?v=6hfgcweRroE
Oddworld – New ‘n Tasty (ingen officiell patch släppt): Först verkar ingeting vara förändrat, då spelet träffar sitt mål på 30 fps redan på gamla Xbox One. Men om du kryssar ur alternativet för locked frame rate och låter maskinen pressa till max så kommer du upptäcka att Xbox One X ger en näst intill perfekt 60 fps-upplevelse. Tasty!
Project Cars (ingen officiell patch släppt): Tack vare olåst frame rate så är Project Cars tacksamt då man kan se hur långt man kan pusha hårdvaran. Redan från Xbox One till Xbox One S vann vi några frames per sekund, men där S-modellen toppar av runt 45 fps på de mest grafikintensiva banorna, så klara X stadiga 60 fps utan minsta dipp. Vroom!
Quantum Break (“Högre upplösning” eller “Förbättrade detaljer”): Trots sin rekordstora patch på 178GB så erbjuder finska Remedys Quantum Break inte något rekordstort lyft på Microsofts nya monsterkonsol. Det oerhört snygga, filmiska men också lite stela interaktiva-filmspelet presenterades i ynka 720p på bashårdvaran. Nu får vi en viss förbättring genom högre upplösning, men ingen jätteförändring utan snare mer skärpa och finare detaljer i något som verkar röra sig i 1440-1600p-regionen av upplösning. Pop-ins som fann förut finns kvar och vart är HDR-stödet? Kör man 1080p får man förvisso snyggare objekt genom supersampling, men i sanningens namn är det svårt att se jättestor skillnad på denna version och originalet, särskilt med tanke på den massivt stora patch vi snackar om. Så varken 4K, HDR eller 60 fps i verkligheten; sen Remedy lämnade exklusiva samarbetet med Microsoft så kanske passionen inte fanns kvar att göra mer? Samtidigt visar det på en fara med “Xbox One X Enhanced”-konceptet, då denna uppgradering får ses som mycket blygsam och egentligen inte uppfyller något av kraven full ut (men eftersom punkt är “upp till 4K” slinker det ändå igenom).
Rise of The Tomb Raider (4K, “enriched visuals” eller 60 fps & HDR): ROTTR har blivit något av ett tekniskt demo på next-gen konsoler – från att ha infört tre grafiklägen på PS4 Pro förra året, till att införa samma lägen nu på Xbox One X, men med ännu bättre resultat. Spelet är knivskarpt i äkta 4K, med tydligt förbättrade partiklar, snyggare skärpedjup och mer realistiska texturer på exempelvis karkaktärernas hud och hår. 60 fps är svårslaget i känsla men vi tycker kanske nog “enriched visuals” (“förbättrade detaljer”)-läget är bästa kompromissen, precis som i Middle-Earth: Shadow of War. Redan på PS4 Pro var detta en imponerande uppvisning, men här känns det som den ultimata konsolversionen – som dessutom får Dolby Atmos-ljud i denna uppdatering. Bara du spelar introduktionen kommer du att inse att Rise of The Tomb Raider är ett makalöst bra spel som aldrig varit så medryckande som det är nu. Ska vi ta en tredje genomspelning?
Ryse – Son of Rome (ingen officiell patch släppt): Vi gillade trots allt detta utskällda Crytek-spel, som kanske inte var ett under av spelbarhet men ändå en visuell smällkaramell redan på ursprungliga Xbox One, där det även var ett releasespel. Spelet plågades dock av ojämn frame rate på udda 25-32 fps och Xbox One X låser den nu till stabila 30 fps, vilket ger en mer enhetlig upplevelse. Här hoppas vi naturligtvis på en 4K-patch, precis som PC fick. Men med tanke på Cryteks ekonomiska situation så är det inget vi räknar med. Missade du spelet “gratis” på Games with Gold så passa på att införskaffa det nu för en spottstyver, då det är otroligt läckert.
Slime Rancher (4K & “förbättrade detaljer och bildupptadering”): Gulliga indiespelet Slime Rancher kan bäst beskrivas som ett pacifistiskt FPS med farming-inslag, är sockersött och inte vidare avancerat. Det får ändå en patch som ger det full 4K-stöd och fnästan stadiga 60 fps (men inte riktigt). Eftersom objekten redan från början inte var så avancerade så har vi svårt att se något jättelyft i de “förbättrade detaljerna” som ska bestå av snyggare vatten och texturer. Det är inget Rise of The Tomb Raider vi snackar om direkt, men så är det ju heller inte något AAA-spel. Passa också på att njuta det sköna soundtracket, som påminner om Danny Elfman när han är på gott humör.
Sonic Forces (“Förbättrad upplösning” & 60 fps ): Sonic Forces är kanske inte en lika strålande del i Sonic-serien som årets Sonic Mania var, men det är fortfarande ett fartfyllt och roligt – om än inte jätteutmanande, action-äventyr för dig som inte räds höga hastigheter. Sonic Forces rendrera i bara 720p på vanliga Xbox One (S) så därför är det välkommet att se hur man på X erbjuder progressiv upplösning upp till 1800p – alltså mer än dubbelt så mycket. Problemet är bara att förbättringen är ojämn och tearingen ibland blir påtaglig. Ibland sjunker spelet så lågt som till 1080p, som “bara” är vanlig Full HD. Och när denna skalas upp till att visas på 4K-skärmar ser det inte alls optimalt ut. 60 fps är kanon, men varför bara 30 fps i mellansekvenserna? Och varför inte HDR på en så är purfärsk titel? Känns som SEGA kan göra bättre med X-patchen än vad man initialt ger oss här, även om Xbox One X versionen med viss marginal ser bättre ut än PS4 Pro-diton.
Super Lucky’s Tale (4K & 60 fps): Småcharmiga plattformsspelet Super Lucky’s Tale kom först som VR-spel till Oculus men finns nu alltså även till Xbox One. På bashårdvaran kändes spelet trögt och lite stelt, men på Xbox One X lyfter det påtagligt och ger oss äkta 4K-grafik parat med 60 fps (nästan hela tiden, någon frame som tappas här och där). Man kan ifrågasätta ett modernt 3D-plattformsspel där man inte kan styra kameran fritt (det funkar ju förvisso OK i Knack), men vad vi mest undrar är varför man inte fått in HDR?
Titanfall 2 (4K & 60 fps): Respawns underskattade shooter var ett av spelen som tidigt visades upp som demo för Xbox One X råa styrka. Utvecklaren skröt med att man kunde få ut 6K-grafik (alltså 50% högre upplösning än 4K) om man pressade X:ens hårdvara till max. Första patchen verkar behålla det uppvisningsläget, även om i princip ingen kan njuta 6K-bild idag så ser man att detaljer läggs till i 4K (om man jämför mot PS4 Pro). Men något är inte rätt med det hela – spelet pendlar upp och ned i upplösning som en jojo och ibland är det så lågt som någonstans kring 800p, rent uselt för Xbox One X prestanda. Dessutom tappar spelet bildrutor både här och där, mer än på PS4 Pro som man ändå har nästan 50% mer prestanda än. Knasigt, vi hopppas på en ny patch som fixar detta pronto.
Wolfenstein II: The New Colossus (4K eller “dynamisk förbättring” & 60 fps): Svenska storspelet Wolfenstein II, som släpptes för några veckor sedan får som väntat ett grymt lyft på Xbox One X. Det flöt på riktigt bra redan på bashårdvaran, men det såg i ärlighetens namn inte fantastiskt ut med sina enkla objekt som var anpassade till Xbox Ones lägre specifikationer. Nu kan du få äkta 4K (med 30 fps) eller dynamiskt förbättrad grafik med bibehållen 60 fps. Ni som känner oss vet vad vi prioriterar – snabbast frame rate trumfar alltid och med den dynamiska förbättringen så är lyftet ändå märkbart. Extra bonus nu är också att Valvet (Vault) på u-båten nu öppnat och bjuder på lite bonus, bland annat en prequel-episod (för dig som köpte season pass eller förbokningsutgåvan).
Slutligen: Du kan sortera dina Xbox-spel i dashboard efter vilka som är förbättrade för Xbox One X och på så vis planera dina nedladdningar. Specialstöd kommer som sagt även för 360-spel såsom Halo 3 och Elder Scrolls.
Ultra HD Blu-ray-spelaren i Xbox One X – något att ha?
Xbox One S hade en habil UHD-spelare och X förbättrar den ytterligare med ännu bättre bildhantering och färgåtergivning. Den är inte riktigt i nivå med redaktionens referens UHD-spelare Panasonic DMP-UB700 som har mer avancerade chip för bildhantering och dessutom är snabbare. Å andra sidan kostar en förstklassig UHD-spelare 3-4000 kr idag, så det får ses som en smarrig bonus att få en “på köpet” i din spelmaskin. Återigen måste du ha en 4K-tv med fullt HDR-stöd för att njuta frukten av UHD-utgåvor.
I övrigt har Microsoft tonat ned hemunderhållnings-konceptet och kallar Xbox One X för en spelmaskin, vilket är helt rätt. Att den sen har appar film- och tv-appar som Netflix, YouTube och andra populära tjänster är ganska standard. Tyvärr är dessa appar inte helt optimerade för maskinen – Netflix har HDR-läge påslaget hela tiden, vilket inte är någon fördel för icke-HDR-material (tvärtom kan de ge mer brus på Full HD) och YouTube-appen har likt Apple TV 4K inte stöd för HDR…
Vad saknar vi hos Xbox One X?
En smärre detalj i sammanhanget, men Microsoft fortsätter klamra fast vid LR6-batterier i handkontrollerna, vilket man kört sen man gick över till trådlöst. Det kan ha sin poäng att alltid kunna ha ett par fulltankade batterier i väggladdaren, men å andra sidan känns det också föråldrat och lite otidsenligt. Spelkontrollern skulle nog också kunna bli lättare och mer kompakt i handen om man gick över till inbyggda, laddningsbara Li-Ion-batterier, som många andra tillverkare.
Men mest av allt saknar vi… ett riktigt hett releasespel. Xbox One X släpps utan en enda lanseringstitel. Visst, här finns dryga hundratalet Xbox One-spel att njuta i bättre (och snart ännu bättre) versioner, men frågan är vad som verkligen ska motivera prislappen på 5 400 kr (de extra 400 kr i Sverige tack vare kemikalieskatten)? Att Xbox One X är en fantastisk maskin råder inga tvivel om och för prestandan du får skulle det vara svårt att bygga en motsvarande PC, för samma pengar. Men samtidigt är frågan hur motiverade andra än fan-boys, pixelnördar och early adopters kommer att vara över att “bara” få spela om spel man kanske redan spelat klart, fast “snyggare”? Alla Xbox-gamers längtar till Crackdown 3, Sea of Thieves, Ori and the Will o the Wisps och The Last Night, men alla dessa titlar ligger numera på 2018. Ett nytt Halo hade varit helt perfekt, eller varför inte ett Forza Horizon: Special Edition (nu kom ju Forza Motorsport 7 för inte så länge sen). Super Lucky’s Tale är ett helt OK litet plattformsspel, men det är ju inget som kommer att driva försäljning av maskiner. Xbox behöver fler, unika toppspel och nu hade varit perfekt tillfälle att släppa åtminstone ett nytt sådant.
Och samtidigt som vi tycker man får mycket maskin för pengarna är 5 400 kr en inte helt oansenlig summa för en spelkonsol (dessutom utan något spel som ingår). Har du inte en ordentlig 4K-TV med HDR behöver du köpa en sån för minst 15 000 kr, om du ska ha en modern apparat av riktigt hög kvalitet. Då blir det en stor investering. För den redan frälste Xbox-ägaren är detta lätt att sälja in. Men hur ska man ta nya marknadsandelar från de spelare som står inför ett nytt konsolköp? I den osäkres vågskål ligger Nintendo Switch, som är ljusår efter i prestanda, men är både stationär och bärbar och på sex månader har minst tre unika spel som är fullpoängare (Zelda, Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey). Konkurrenten PS4 Pro är inte vara lika högpreseterande på pappret, men den kostar idag nästan 1 500 kr mindre och har en hel del exklusiva spel som finns ute nu och lika många till på gång (Horizon: Zero Dawn, Persona 5, Uncharted 4, Nioh och snart kommer God of War, The Last of Us: Part II och Shadow of the Colossus-remaken). Men samtidigt ska man inte glömma bort att Xbox One också har en mängd suveräna spel som är unika och som företaget tyvärr är dåliga på att lyfta fram i annonser (så vi gör det): Halo 5, Forza Horizon 3 – den makalösa tvåan blev årets spel hos oss 2014, och Metroidvania-pärlan Ori and the Blind Forest, bland andra. Man sitter också på ett trumfkort inför framtiden, då spel som har släppts eller kommer att släppas till flera konsol-format har potential att lira bäst på Xbox One X. Samtidigt är skillnaden idag mellan förbättrade utgåvor på PS4 Pro och Xbox One X relativt liten, något som ju kan vara fallet även framöver.
Här behöver Microsoft snabbt komma med en strategi – man har ju enormt mycket större resurser än konkurrenterna, så frågan blir om man har viljan och ambitionen? Det gäller att omgående knyta fantastiska spelföretag till exklusiva avtal och få dem att komma ut med exklusiva speltitlar till krysslådan. Detta lär bli dyrköpta, exklusiva rättigheter och till ett format som är mindre än konkurrenten så riskerar affären att bli svår att räkna hem för förläggaren; om man inte får sälja lika många exemplar av sitt spel i slutändan. För få unika titlar = mindre incitament att välja Xbox-formatet framför de andra och utan stor användarbas = mindre incitament att utveckla unika titlar. Det blir en ond cirkel som måste brytas från Microsofts håll. Detta blir Xbox One X enskilt viktigaste utmaning framöver, att helt enkelt motivera sin existens: för ska vi hårdra det är oftast snyggaste och bäst flytande versionen av multiplattformstitlar på en stationär monster-PC.
Summering: Xbox One X är en snygg och kompakt spelkonsol, med överlägsen hårdvara. Det är imponerande hur Microsofts ingenjörer fått ihop det hela och att den lirar så bra bakåt, såväl med Xbox 360 som med ursprungliga Xbox (man kan ju inte kalla den gamla “Xbox ett” längre…). I takt med att patchar till spelen släpps så kommer maskinen visa alltmer av sin råa kraft och potential och vi ser fram emot att få uppelva kommande spel (Red Dead Redemption 2 är otroligt på Xbox One X) och återuppleva utvalda klassiker i den bästa version vi någonsin spelat dom i.
Samtidigt behöver det omgående utannonseras och komma fler nya, Xbox-exlusiva spel som utnyttjar kraften i Xbox One X fullt ut och som ger oss 4K, 60 fps och HDR samtidigt. För endast då blir Xbox One X – de facto – “marknadens mest kraftfulla konsol”, som den helt korrekt marknadsför sig som. Rå kraft och prestanda är inte allt, det måste också finnas spel som är unika eller så mycket bättre på Xbox One X, än på andra format, att man bara måste äga maskinen. Detta är vi ännu inte helt övertygade om, men framtiden och titlarna som ligger i pipen får oss att känna tilltro till formatets självklara plats under var spelares 4K-tv med HDR. Konkurrens är livsviktigt för en levande och ständigt växande spelbransch och vi hoppas att race:t nästa år blir något jämnare mellan de tre konkurrenterna. Det vore Microsofts ansträngning med Xbox One X väl värd.
Så här sätter vi betyg på Senses
6 kommentarer
kan man spela xbox one x mot en vanlig xbox one ja eller nej
Ja, absolut kan man det. Men vi har hört rapporter om att man kan få olika prestanda beroende på om man sitter på en X, S eller vanlig Xbox One.
Har sådan beslutsångest.
Nu flyttar vi till ett hus och får ett litet bio/spel-rum.
Hade först tänkt köpa ett PS4 pro men har backat då jag förstår att de inte kan spela 4K Blurays. De tycks inte heller prata om att låsa upp möjligheten. Vilket känns konstigt då de prestandamässigt ligger lite efter Xbox One.
Så tittar lite på en One S som en temporär spelmaskin och Blurayspelare. För 2300kr helt ny känns det som ett fynd jämfört PS4 Pro som fortfarande kostar 4300kr.
Sedan blir jag osäker då jag gillar de PS exklusiva spelen bättre. Fast nu ryktas det om att PS5 kan komma redan i början på 2020. Sedan har jag förstått att Xbox satsar på att spelen skall komma till PC också och jag har en bra speldator idag. Så kanske borde nöja mig med den som spelmaskin. Dock står jag då utan 4K Bluray då.
Tips från coachen önskas :D !
Grattis till flytten och dedikerade spel/biorummet – en dröm för många! :D
Först och främst låt oss hålla isär maskinerna – PS4 Pro är en betydligt mer kraftfull maskin än Xbox One S, bör hellre jämföras med Xbox One X (som dock i sig är snabbare än PS4 Pro). Xbox One S är en svårslagen maskin för pengarna; då du får både Xbox One stora spelbibliotek, bakåtkompatibilitet och en habil UHD 4K-spelare för ca 2300 kr. Och på det Game Pass för en liten peng i månaden, som ger dig ett stort bibliotek spel att välja på.
Så här tycker vi du ska göra – om budget är tight, satsa på begagnat! Köp en Xbox One S för Xbox-spelande och UHD-tittande och en beggat PS4 (eller Pro, om plånkan tillåter) för att spela de unika PS4-spelen. Du bör klara dig på under 4 000 kr om du väljer bashårdvarorna och prutar / söker runt lite. Det får ses som väldigt prisvärt för allt du får. Och då har du heller inte spenderat en förmögenhet innan det är dags att uppgradera om drygt ett och ett halvt år (hösten 2020, gissningsvis).
Åhh jag gillar den tanken. Inte slagit mig att köpa begagnat och nöja mig med en icke PS Pro. Fast det borde jag kunna göra tills 5an kommer. Tackar för det tipset! :D
👍🏻😊